COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

10.09.2019

Ford skal selge flere elektrifiserte biler enn diesel og bensin i 2022

Med et rekordstort utvalg av nye elektrifiserte modeller - som i dag hadde sin premiere på den store bilutstillingen i Frankfurt - forventer Ford å selge flere elektrifiserte biler enn konvensjonelle bensin- og dieselbiler allerede i 2022.

- Med tempoet vi ser i utviklingen av elektrifisering, vil vi øke antallet elektrifiserte modeller og drivlinjer betydelig. Kundene våre skal enkelt finne en bil som er perfekt for deres behov. Vi forventer at den største andelen av vårt personbilsalg vil være elektrifiserte modeller mot slutten av 2022, sier toppsjefen i Ford Europa, Stuart Rowley.

Tidligere i år informerte Ford om at hver eneste Ford-modell som selges i Europa også skal komme i en elektrifisert variant. Bare i år lanserer selskapet hele åtte elektrifiserte modeller. Før 2024 skal ytterligere 10 nye, elektrifiserte kjøretøy introduseres på det europeiske markedet.

For de siste bildene, videoene og mer informasjon fra bilutstillingen: KLIKK HER

1 million elektrifiserte Ford personbiler på europeiske veier innen 2022

Før slutten av 2022 forventer Ford å ha solgt 1 million elektrifiserte personbiler i Europa.

På Frankfurt-messen viste Ford frem flere av sine elektrifiserte nyheter:

Fords nye helelektriske Mustang-inspirerte SUV kommer i 2020. Den skal ha en rekordrekkevidde på opptil hele 600 km, målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

- Det finnes ikke en enkelt elektrifisert drivlinje som dekker alle våre kunders behov. Vår strategi er derfor å tilby det alternativet som best dekker kundens ønsker og behov, enten det er helelektrisk, ladbar hybrid, full hybrid, mild hybrid eller svært drivstoffgjerrige diesel og bensinbiler - vi kaller denne friheten til å velge «power of choice», sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

I tillegg til de nye modellene, viste Ford også frem den nye stasjonsvogna Mondeo Hybrid. Denne er allerede kommet på markedet i Norge.



Felles europeisk ladeløsning og tilgang til 118 000 ladepunkter

Ford annonserte også en ladeløsning som vil gjøre livet enklere for eiere av Fords elektrifiserte kjøretøy. Selskapet inngår partneravtaler med seks europeiske energileverandører for å tilby installasjon av hjemmeladestasjon for sine kunder. Med Fords hjemmelader vil ladetiden reduseres til en tredjedel av tiden for Fords ladbare hybridmodeller.

Fords partnere vil også gjøre installasjonen av hjemmeladere tilgjengelig gjennom Fords forhandlere i hele Europa.

Ford introduserer også en ny app for mobiltelefon og nettbrett. Med denne kan eiere av Fords ladbare hybridmodeller lett finne og navigere seg frem til ladestasjoner og betale for lading. Gjennom et partnerskap med NewMotion tilbyr Ford sine kunder tilgang til et enormt ladenettverk i hele Europa som består av mer enn 118 000 ladestasjoner i 30 land.

I kombinasjon med FordPass Connect innebygde modem i bilen kan eiere av ladbare hybridmodeller følge med på bilens ladestatus.

Ford er også en av eierne av IONITY-ladenettverket som har som mål å bygge 400 hurtigladestasjoner på viktige knutepunkter i hele Europa innen 2020. Med en ladekapasitet på 350 kW vil dette ladenettverket bety langt kortere ladetid for helelektriske biler.

Verdens første elbilakselerasjonssimulator

I Frankfurt har også Ford arrangert en «Go Electric»-opplevelse for de besøkende. Her er målet å lære de fremmøtte mer om den elektrifiserte teknologien og å finne løsningene som passer best for dem.

Her kan de besøkende blant annet prøve verdens første elbilakselerasjonssimulator og ved hjelp av kunstig virkelighet (AR) få illustrert hvordan Fords elektrifiserte drivlinjer, fra nye Pumas mild hybrid til den kommende Mustang-inspirerte helelektriske SUVen, fungerer.

Kontakt oss



Nyheter