Nå kommer Ford Fiesta som EcoBoost hybrid
Nå kan man bestille ikonet Ford Fiesta med elektrifisert drivlinje. I tillegg blir den tilgjengelig med flere nye førerassistanseteknologier og en ny 7-trinns automatgirkasse.
– Med EcoBoost hybridteknologien blir de klasseledende kjøreegenskapene til Fiesta enda bedre. Den får bedre ytelse, samtidig som du kommer deg lengre på en tank. Dette er virkelig mye bil for pengene, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.
I tillegg til det nye 48-volt mild hybridsystemet, blir den også tilgjengelig med avanserte førerassistanseteknologier som eksempelvis adaptiv cruisekontroll med køassistent. Dette gjør kjøreturen langt mindre stressende, enten du er i urbane strøk eller kjører på motorveien.
18 elektrifiserte modeller i løpet av 2021
Ford har bekreftet at de i løpet av 2021 vil ha en elektrifisert variant tilgjengelig på alle sine personbiler på det europeiske markedet. Samtidig skal de utvide antall elektrifiserte modeller for salg til 18 innen utgangen av 2021.
Ecobost-hybridteknologien som Ford bruker i Fiesta er allerede introdusert i den nye kompakt-SUV-en Ford Puma. Systemet fungerer ved at en elektromotor sømløst integreres med Fords prisbelønte 3-sylindrede 1.0-liters EcoBoost-bensinmotor. Den kan fås i to varianter på henholdsvis 125 HK eller 155 HK.
Bedre akselerasjon og dreiemoment, lavere drivstofforbruk
En integrert startmotor/generator gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og lader det 48-volts luftavkjølte batteriet. Den lagrede energien brukes til å øke dreiemomentet og redusere drivstofforbruket. Nye Fiesta EcoBoost Hybrid har et oppgitt forbruk - etter den nye og langt strengere WLTP-målemetoden - fra 0,5 l/mil og et CO2-utslipp på 113 g/km.
Ny 7-trinns automatgirkasse
Ford Fiesta blir også tilgjengelig med den prisbelønte 1-liters 3-sylindrede EcoBoost-bensinmotoren med 125 HK og en ny 7-trinns dobbeltklutsj automatgirkasse. Denne bidrar til å kutte både drivstofforbruk og CO2-utslipp. Selv om den har hele 25 % mer krefter enn den utgående 100 HK utgaven, bruker den inntil 15 % mindre drivstoff.
Avansert og oppkoblet
De mange teknologiene som for første gang introduseres på Ford Fiesta gjør den både mer komfortabel og praktisk i bruk.
Køassistenten, i kombinasjon med den nye 7-trinns automatgirkassen, gjør at den adaptive cruisekontrollen automatisk bremser helt ned til full stopp i køkjøring, og starter bilen opp igjen dersom stoppet er kortere enn tre sekunder.
Som standard får du Fords modemteknologi FordPass Connect. Det, i kombinasjon med FordPass- appen, lar deg være tilkoblet bilen din fra et hvilket som helst sted hvor du har mobilsignal. Du kan åpne og låse bilen via appen, fjernstarte den (dersom den har automatgir), finne igjen hvor den er parkert og sjekke status for alt fra drivstoff til olje og dekktrykk. Med Live Traffic får du oppdatert informasjon om kø, uhell og lignende og forslag til alternative ruter i navigasjonen slik at du kommer raskest frem til din destinasjon.
Nye Fiesta kan også fås med trådløs lading for din mobiltelefon. Bilens infotainment-system SYNC3 er også oppdatert for å være enda enklere og mer intuitivt i bruk.
Nye kjøremodus og enda bedre parkeringsassistent
Andre avanserte teknologier som er tilgjengelige i Ford Fiesta er:
- Parkeringsassistent, både parallellparkering og vinkelrett parkering, som for eksempel ved parkering i parkeringshus.
- Blindsonevarsler som sier fra om kryssende trafikk bak bilen
- To nye kjøremodus på utstyrsnivået Active X, «Sport» og «Ujevnt underlag», som i tillegg til «Normal», «Øko» og «Glatt» som den har hatt fra tidligere. Disse skal hjelpe sjåføren å få fullt utbytte av de underholdende kjøreegenskaper og takle ujevnt underlag bedre.
- Subwooferen fra lydsystemet B&O har blitt flyttet. Den blir nå plassert i den innvendige hjulbuen for maksimal bagasjeromsplass.
Nyheter
-
Med helelektrisk rekkevidde på opptil 602 km, svært raskt hurtiglading, og fullpakket…
-
Fords første norske F-150 Lightning-kunde: En helelektrisk drømmebil for mange nordmenn!
Dag Ødegaard var ikke i tvil et sekund. Nå er han den første norske eieren som… -
Derfor står nordmenn i kø for å kjøpe nye helelektriske 5-seters F-150 Lightning
«Rett og slett en imponerende bil», konkluderte TV2 Broom, mens VG mente at… -
Nye Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT: Motorsportsinspirert produktivitet i premium-klassen
Ford Pro lanserte i dag de to nye motorsportsinspirerte, premium nyttekjøretøyvariantene… -
Her leverer Ford sin første F-150 Lightning i Norge
I dag fikk den første kunden i Norge overlevert sin nye helelektriske 5-seters… -
Gratulerer med ny Mustang Mach-E GT
Adrian var på jakt etter ny bil, og med HiAce'ns dieselforbruk friskt i minne… -
Nye Ford Mustang og Mustang Dark Horse klar for salg i Europa
Med et digitalt førermiljø støttet av dataspillteknologi, fornyet design og… -
Nye elektriske Ford Explorer til Sentrum Auto
Gjør dere klare for nye helelektriske Explorer! Rask lading. Overlegen komfort… -
Ford avduket den nye kompakte varebilen Transit Connect: Bedre på det meste
Ford Pro avduket i dag den nye generasjonen av en av sine mest solgte varebiler… -
Dennis Olsen debuterer som Ford-fabrikkfører i 24-timers løpet på Daytona
Med nordmannen Dennis Olsen bak rattet på den nye racingbilen Mustang GT3, innleder… -
Petter (90) kjøpte ny knallgul Mustang Mach-E: Økonomi og teknologi viktigst
Da svigerdatteren til Petter Skuggedal kjøpte seg ny rød Mustang Mach-E for… -
Nye Transit Courier på vei til de første kundene: Større, sterkere og smartere på alle måter
Nye Ford Transit Courier har blitt langt større, smartere og sterkere. Nå er…